Deze ingredienten zitten bomvol vitamine C; goed voor je weerstand!

Wanneer de lente over gaat in de herfst en het kouder en donkerder wordt, kan ons lichaam wel wat meer weerstand gebruiken. Eigenlijk tijdens elke seizoenswisseling is ons lichaam wat vatbaarder voor een verkoudheid of griepje. Hoe je je weerstand een extra boost neemt? Door onder andere meer vitamine C binnen te krijgen via onze voeding.

Benieuwd welke functies vitamine C in ons lichaam heeft en in welke ingrediënten je deze vindt?

De functies van vitamine C

Vitamine C is vooral belangrijk voor ons immuunsysteem. Het houdt onze weerstand in stand. Maar vitamine C doet veel meer!

Zo is vitamine C een sterke antioxidant in ons lichaam. Het beschermt lichaamscellen tegen vrije radicalen en is daarom belangrijk bij het ontgiftingsproces. Vitamine C zorgt ook voor de aanmaak van collageen, het hele van wonden en het helpt tegen stress.

Maar wist je dat vitamine C ook de opname van ijzer bevorderen? Het is daarom raadzaam om deze twee tegelijk binnen te krijgen.

In deze producten zit vitamine C

Een mens maakt zelf geen vitamine C aan, in tegenstelling tot planten en de meeste dieren. Deze moeten we dus halen uit onze voeding.

Je vindt vitamine C in groenten en fruit. Veel mensen denken bij vitamine C meteen aan sinaasappel, maar wist je dat er in paprika of broccoli veel meer vitamine C zit?

Je krijgt de meeste vitamine C binnen wanneer je producten rauw eet. Om niet teveel vitamine verloren te laten gaan, is het belangrijk dat je groenten niet te lang doorkookt of dat je deze stoomt.

In deze producten vind je vitamine C;

Fruit

  • kiwis’s
  • bessen
  • aardbeien
  • citrusvruchten; mandarijn, sinaasappel, citroen, grapefruit etc
  • mango
  • passiefruit
  • papaya

Groenten

  • rode paprika
  • broccoli
  • peterselie
  • spruitjes
  • boerenkool
  • bloemkool
  • spinazie

vitamine C weerstand

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.