Een verkeerde houding? Verbeter deze met fitness oefeningen!

Sporten is gezond en helpt je om je goed te voelen! Door regelmatig te bewegen krijg je meer energie, slaap je beter, kun je je beter concentreren en het geeft je stofwisseling een boost. Maar wist je dat je met sporten ook je houding kunt verbeteren?

Zelf heb ik vaak last van mijn schouders, nek en zwakke onderrug. Ik weet dat dit komt, doordat ik een verkeerde houding heb, wanneer ik bijvoorbeeld achter mijn laptop zit of op de fiets. Ik verkramp altijd een soort van mijn schouders, in plaats dat ik ze ontspan. De spanning op mijn spieren is dan te hoog, waardoor ik na een paar uurtjes werken of fietsen last krijg. Meestal heb ik dit pas veel te laat door. Een bepaalde houding is nu eenmaal gewenning en lastig om te veranderen. Vooral wanneer ik helemaal op ga in mijn werk. Vast wel herkenbaar voor veel mensen die voor hun werk een paar uur achter elkaar aan een bureau zitten of juist veel moeten staan?

houding verbeteren met fitness oefeningen

Houding verbeteren met fitness oefeningen

Na een paar drukke weken en veel pijn aan mijn schouders en rug, bezocht ik weer eens mijn fysiotherapeut. Naast massages om mijn spieren losser te maken, heeft deze fitness oefeningen op papier meegegeven. Met als doel om mijn houding te verbeteren en om sommige spieren sterker te maken. Dit zijn vooral rug- en schouderoefeningen. Ik fitness al een paar keer per week, dus meteen twee klappen in één.

Fysiotherapie wordt met een verwijzing van de dokter vaak vergoed door je basis- of aanvullende zorgverzekering. Zo kun je bij FBTO kiezen voor een zorgverzekering met als aanvullende module ‘Spieren & Gewrichten’ met daarin een vergoeding voor fysiotherapie. Laat je dus niet weerhouden om een bezoek te brengen.

Sinds kort focus ik mij in de sportschool dus niet alleen op het ontwikkelen van spierkracht, maar ook op het verbeteren van mijn houding. Met de focus op het sterker maken van mijn onderrug. Met de juiste houding verdeel je de spierspanning over je spieren, waardoor je geen gebieden overbelast.

Grappig, want ik trainde mijn rug juist bewust niet, omdat deze zwak is en ik dacht dat ik deze dan juist zou forceren. Zo heb ik na het doen van buikspieroefeningen altijd pijn in mijn onderrug. Terwijl je, mits je de juiste oefeningen doet op de juiste manier, je spieren juist sterker maakt! Ik ben hier nu twee weken mee bezig en her voelt al zoveel fijner. Ook ben ik bewuster van mijn houding tijdens het werken, fietsen en wandelen.

Combi Fysio/fitness

De combinatie fysio en fitness vind ik heel fijn. Hierdoor is er voldoende begeleiding/controle op of je de oefeningen goed uitvoert, zodat je niks forceert. En of er vooruitgang wordt geboekt. En met het aanleren van een goede houding en het sterker maken van je spieren, kun je zonder pijn en gedoe elke dag de dingen doen die je leuk vindt!

Dus heb je ook last van je spieren door een verkeerde houding? Breng asjeblieft een bezoekje aan de fysio om te kijken of je deze kunt verbeteren!

Sporten is gezond

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.