Een dagje ontspannen in de sauna, goed voor je gezondheid!

Uiteindelijk willen we ons allemaal goed en fit voelen en vol energie zitten, nietwaar? We willen succesvol zijn, leuke hobby’s ernaast, een sociaal leven, een goede relatie, sporten en vooral ‘lekker druk bezig zijn’. Om dit allemaal vol te houden, proberen we gezond te eten en dagelijks genoeg te bewegen, maar ontspannen en je lichaam rust geven is net zo belangrijk voor je gezondheid. Iets wat we vaak vergeten of onszelf de tijd hiervoor niet gunnen.

Wanneer we niet ontspannen en ons lichaam geen rust geven, kan dit lichamelijk én zelf geestelijke klachten opleveren. Vooral langdurige stress is heel slecht voor je gezondheid. Gun het jezelf daarom om tussendoor te ontspannen. Hoe? Slaap elke nacht voldoende, pak een boek in plaats je laptop of telefoon, neem het weekend de tijd om uitgebreid te ontbijten, ga regelmatig een stuk wandelen, of ga af en toe een dagje ontspannen in de sauna!

Een dagje ontspannen in de sauna

Het is goed om soms even helemaal uit je dagelijkse omgeving te stappen. Even alles laten voor wat het is en een dagje lekker ontspannen. Waar kun je dit beter doen dan in de sauna? Vooral in de winter, wanneer verlangt naar warmte. De warmte van de baden en sauna’s, en de stilte geven je rust. Vooral in een heel mooie wellnessresort, gelegen in een prachtige omgeving zoals Thermen Bussloo.

Heel blij werd ik dan ook, toen ik uitgenodigd werd door Thermen Bussloo om twee dagen te komen ontspannen in het saunacomplex en bijhorende restaurant en hotel (Ja, dit is een beetje promotie, maar ik was hier al vaker geweest en dit is écht mijn favoriete sauna).

Thermen Bussloo

Een dagje naar de sauna, hier was ik ‘echt aan toe’ zoals ze dat noemen. De winter duurt lang en ik ben zo iemand die het altijd koud heeft. Ik kon wel wat warme gebruiken. Stiekem keek ik ook uit naar het diner, slapen in een luxe hotelkamer zonder Ijsco (de kat) en natuurijk het uitgebreide ontbijt! Ik werkte een dagje vooruit, liet mijn laptop thuis en zette mijn telefoon op stil.

Thermen Bussloo heeft maar liefst 14 sauna’s en 7 baden. De sauna’s en baden zijn zowel binnen als buiten te vinden, in de grote mooie tuinen aan het meer Bussloo. Het buitengedeelte is zo mooi, vooral op een prachtige zonnige dag. Ook hebben ze belevenis- en opgietprogramma’s. Daarnaast vind je verschillende rust- en loungeruimtes waar je tussendoor kunt genieten van een boekje en een drankje.

Behalve een saunacomplex hebben ze een beauty centrum, verschillende restaurants en een hotel. Deze combinatie maakt dat je bij Thermen Bussloo een meerdaags verblijf kunt boeken en optimaal kunt relaxen. Na een dagje sauna een heerlijke ontspanningsmassage, dineren in het restaurant, een wijntje bij het vuur, vervolgens heerlijk in slaap vallen in je luxe hotelkamer en de volgende dag beginnen met een uitgebreid ontbijt. Klinkt perfect toch?

Thermen Bussloo

Thermen Bussloo

Thermen Bussloo

Thermen Bussloo

Gezondheidsvoordelen van de sauna

Een sauna bezoek is niet alleen maar ontspannen, het is ook nog eens heel gezond om regelmatig naar de sauna te gaan.

  • Bloedcirculatie verbetert

Een slechte doorbloeding kan veroorzaakt worden door een ongezond leefpatroon, een verkeerde houding of stress. Een goede bloedsomloop is erg belangrijk voor onze weefsels (organen, spieren, gewrichten). De warmte zorgt ervoor dat onze aderen verwijden. De wisseling van warm en koud werkt verfrissend, verbetert de bloedsomloop en heeft daardoor een stimulerende werking op onze organen.

Heb je altijd last van koude handen en voeten, dan is de sauna ook heel goed voor je. Dit is namelijk een teken van een slechte bloedsomloop.

  • Goed voor (vermoeide) spieren

Heb je vaak klachten als vermoeide of pijnlijke spieren? Dan is de warmte van een sauna heel goed en fijn. Door de warme zullen vermoeide, vastzittende en verzuurde spieren makkelijker en sneller herstellen.

  • Goed voor de ademhaling

Dankzij de sauna kun je makkelijker en beter ademhaling. Voor iedereen fijn, maar vooral voor mensen met een aandoening aan de luchtwegen, astma of bronchitis is een bezoek aan de sauna heel goed. Je hebt zelfs sauna’s speciaal voor het verbeteren van je ademhaling. Echt een aanrader!

Vastzittend slijm raakt los, waardoor de slijmvliezen soepeler worden en de doorbloeding van je luchtwegen wordt beter, waardoor je beter en dieper kunt ademhalen.

  • Afvalstoffen worden sneller afgevoerd

Zweten is goed voor je en tijdens een bezoek aan de sauna ben je flink aan het zweten! Door voeding, cosmetica en stoffen van buitenaf, zit ons lichaam vol met afvalstoffen/toxinen. De meeste afvalstoffen verwijdert ons lichaam automatisch, maar door de grote hoeveelheid die we tegenwoordig binnenkrijgen, heeft ons lichaam moeite om alle afvalstoffen kwijt te raken.

Door (veel) te zweten komt je spijsvertering sneller op gang en verwijden de poriën van de huid. Hierdoor worden zuren en schadelijkestoffen via de huid en de nieren afgebroken.

  • Verhoogt je weerstand bij regelmatig bezoek

Door de hitte in een sauna, maakt je lichaam meer witte bloedcellen aan die ziekten kunnen bestrijden, zoals bacteriën, virussen en schimmels. Een bezoek aan de  sauna is daardoor voordelig voor je lichamelijke afweersysteem/immuunsysteem.

  • Goed voor de spijsvertering

De sauna verhoogt je stofwisseling en heeft een stimulerende werking op je darmen. Door de hoge temperaturen (en dus weinig vochtigheid) komt je spijsvertering sneller op gang.

  • Een schone, stralende huid

Door warmte en het zweet openen de poriën van de huid. Wanneer je echt goed te zweten, zoals in de sauna, worden dode huidcellen verwijderd en worden bacteriën uit de bovenste huidlaag en zweetklieren weggespoeld. Je huid is na een saunabezoek goed gereinigd en ziet er daardoor frisser en stralender uit.

Tip; begin je saunabezoek met een stoombad en scrub vervolgens je huid. Hierdoor wordt je saunabezoek nog effectiever.

  • Ontspannen en ontstressen

De warmte van de baden en sauna’s zorgen voor diepe ontspanning van de spieren en een goede diepe ademhaling. Een mooie rustgevende omgeving zorgt voor geestelijk ontspanning. Daarnaast maak je in de sauna het feel good stofje endorfine aan. Na een dagje sauna voel je je weer helemaal relax en kun je er weer tegenaan!

Belangrijk bij een saunabezoek; afkoelen en water drinken!

Wanneer je een bezoek aan de sauna brengt is het erg belangrijk om op de juiste wijze op te warmen en af te koelen. Vooral het afkoelen is heel belangrijk. De wisseling tussen warmte en koud is niet alleen goed voor de bloedsomloop en een fris gevoel, maar wanneer je na een hete sauna niet afkoelt, zal je lichaam vanbinnen blijven verwarmen. Hierdoor kun je je goed beroerd voelen aan het eind van de dag. Altijd afkoelen na een sauna dus!

Tijdens een dagje sauna verlies je erg veel vocht. Het is daarom belangrijk om na afloop voldoende water en/of kruidenthee te drinken om dit vochtverlies weer aan te vullen. Wanneer je dit niet doet, kun je erg last van hoofdpijn krijgen.

Sauna gezond

Sauna gezond

Sauna gezond

Dit artikel is stond stand gekomen in samenwerking met Thermen Bussloo, maar geheel naar eigen mening geschreven.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.