5 tips tegen obstipatie (verstopping)

Ja hoor, ben ik weer met het onderwerp ‘obstipatie’, ofwel: verstopping van de darmen. Maar er zijn nu eenmaal veel mensen die hier last van hebben en waarbij het regelmatig terugkomt. Een opgezette buik, buikpijn, niet naar de wc kunnen… Het is gewoon heel vervelend! Je kunt je hier zelfs goed beroerd door voelen.

Ik geloof er in dat onze darmen het ‘hart’ van ons lichaam is. Het centrale punt. Onze darmen vertellen ons wanneer er iets mis is. Bij mij staan de darmen zelfs centraal in mijn gezonde levensstijl (vooral door mijn prikkelbare darmen) en doe ik er alles aan om ze in een goede conditie te houden.

Eerder scheef ik al over de oorzaken van verstopping. Maar wat kun je het beste doen en eten wanneer je hier last van hebt?

5 tips tegen obstipatie (verstopping)

1. Eet voldoende vezels

Meestal wordt verstopping veroorzaakt door het eten van te weinig vezels. Vezels stimuleren de darmen. Ze nemen water op in de darmen, waardoor ontlasting zacht en soepel blijft.

Je vindt vezels voornamelijk in volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden.

Laat voeding dat zwaar is voor je darmen om te verteren, zoals (gesmolten) kaas, vlees en vet eten even staan.

2. drink voldoende water

Voldoende water drinken is belangrijk voor goed werkende darmen. Water zorgt ervoor dat de ontlasting zacht en soepel blijft. Juist wanneer je veel vezels eet is het belangrijk om voldoende water te drinken. Wanneer je vezelrijk eet en weinig water drinkt, kunnen vezels averechts werken en voor verstopping zorgen.

Begin de dah met twee grote glazen water en drinken voldoende water tussen je maaltijden door.

3. Beweeg!

Voldoende beweging is belangrijk voor een goede conditie van de darmen. Beweging stimuleert de darmen. Een wandeling na het opstaan, na de lunch of een uurtje na het avondeten kan goed helpen tegen obstipatie.

4. Eet met regelmaat

Wanneer je (regelmatig) last hebt van obstipatie, kan het goed helpen op je darmen rust en regelmaat te geven. Drie keer per dag een goede maaltijd op dezelfde tijdstippen. Ook wel Intermittent fasting genoemd. Wanneer je de hele dag kleine maaltijden eet en snacks, krijgen je darmen geen rust. Dit kan voor een opgezette buik en verstopping zorgen.

5. Ontspan en neem de tijd

Ontspanning is extra belangrijk wanneer je last hebt van een opgezette buik en obstipatie. Dit kan helpen om naar de wc te gaan. Begin de dag eens met ademhalingsoefeningen of meditatie en neem tijd om naar het toilet te gaan. Geen gehaast, geen stress, geen afleidingen, maar echt even lekker in je eentje ontspannen!

Ten slotte: Wanneer je last hebt van obstipatie is het belangrijk om deze klacht op een natuurlijke manier op te lossen. met voeding en beweging. Grijp vooral niet naar laxeermiddelen en thee met senna. Deze lossen de klachten misschien heel tijdelijk op, maar vervolgens vererger je het probleem, omdat je darmen hier heel ‘lui’ van worden.tips obstipatie verstopping

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.