10 tips om vaker plantaardig te eten

Deze week is het de Nationale Week Zonder Vlees! De eerste editie vorig jaar was een groot succes! Langzaam aan zien we een verschuiving naar meer plantaardig eten. We staan meer stil bij de toekomst van onze wereld, eten steeds minder vlees, worden vegetariër of eten zelfs helemaal plantaardig.

Er ontstaan steeds meer initiatieven en ook bedrijven gaan hier in mee. Zo kun je overal vega(n) burgers happen, hebben restaurants steeds meer vega(n) gerechten op het menu staan en heeft Subway nu zelfs als één van de eerste fastfood restaurants een vegan broodje geïntroduceerd: De Vegan Supreme! Een broodje met een Vegan Patty gemaakt van kikkererwten, omhuld met quinoa. Daar word ik als vegetariër en een groot fan van plantaardig eten heel erg blij van!

Waarom is plantaardig eten zo belangrijk?

Zelf eet ik al heel wat jaren geen vlees meer en eet ik voor zo een 80% plantaardig. De beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Deze keuze was voor mij heel makkelijk, want ik hou helemaal niet van vlees én wel heel erg van dieren. Daarnaast had ik vaak een opgezette buik en buikpijn, hoofdpijn, was ik regelmatig verkouden en had weinig energie. De boosdoeners waren vooral zuivel en tarwe. Deze klachten verdwenen toen ik grotendeels plantaardig en onbewerkt ging eten.

Maar mijn eigen gezondheid is niet de enige reden geweest om vegetarisch en grotendeels plantaardig te gaan eten. Het is ook veel beter voor het milieu en de dierenwelzijn. Voor mij zitten er alleen maar positieve gevolgen aan plantaardig eten! Eerder schreef ik uitgebreid waarom dit nou zo belangrijk is voor deze drie factoren.? Even in het kort…

Goed voor het milieu, dierenwelzijn en eigen gezondheid

Het eten van vlees en dierlijke producten heeft veel impact op het milieu. Dit komt zowel door de veehouderij, het produceren van voedsel (kost veel grondstoffen) en het transport hiervan. Dit is even heel kort uitgelegd, maar wist je dat één keer vlees vervangen door vega net zoveel CO2-uitstoot scheelt als een rit met de auto van ongeveer 70 kilometer! Reden genoeg om dat stukje vlees wat vaker te laten liggen toch?

Dieren, wie kan hier nu niet van houden? Voor mij voelt het gewoon zo onlogisch en raar om een dier te eten. Ik zou dit echt nooit meer kunnen. Wanneer ik denk aan al het dierenleed die wij mensen veroorzaken word ik hier zo verdrietig van. Mis je dat stukje vlees nou echt zo erg dat dit ten kosten van dieren moet gaan? Goed nieuws, er is tegenwoordig een groot assortiment aan heerlijke vervangers en je kunt ze ook heel makkelijk zelf maken.

Plantaardig eten is ook een stuk gezonder voor je eigen gezondheid. Mijn basisvoeding bestaat uit plantaardig en voedzaam eten. Veel mensen, waaronder ikzelf, kunnen zuivel slecht verdragen. En wij kunnen prima zonder vlees en dierlijke producten. Natuurlijk moet je wel goed weten uit welke plantaardige voeding je eiwitten haalt en is het raadzaam om vitamine B12 bij te slikken.

zoete aardappel-spinazie balletjes

10 tips om vaker plantaardig te eten

Plantaardig eten wordt gelukkig steeds makkelijker! Wil je graag minder vlees en dierlijke producten eten, maar vind je dit nog best lastig? Hopelijk heb je iets aan deze 10 tips!

1. Vervang zuivel voor plantaardige zuivel

Producten vervangen is een makkelijk manier om meer plantaardig te eten. Je eet zo hetzelfde als je gewend bent, maar toch anders. Plantaardige yoghurt in plaats van koe- of geitenyoghurt. Plantaardige melk in plaats van dierlijk en kokosmelk om gerechten romig te maken. Tegenwoordig heb je zelfs plantaardige kookroom. Makkie dus!

2. Vervang vlees voor peulvruchten

Peulvruchten zitten vol eiwitten, vezels en ijzer en zijn daarom voedzaam en een goede vleesvervanger. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel. Vervang bijvoorbeeld gehakt door linzen, voeg zwarte bonen toe in Mexicaanse gerechten en voeg kikkererwten toe in de curry of soep. Ook nog eens een stuk gezonder dan vlees.

3. Eet plantaardige vetten in plaats van dierlijke, maar niet teveel

Kies zoveel mogelijk voor plantaardige vetten zoals noten, pitten, lijnzaad avocado en olijfolie. Maar kijk uit dat je niet overal ineens plantaardige olie over en kokosolie in gooit. We hebben vetten nodig, maar kijk uit met verzadigde vetten zoals kokosolie.

4. Zorg voor voldoende eiwitten

Wees niet bang dat je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt. Er zijn veel plantaardige producten die eiwitten bevatten. Denk aan peulvruchten, sojabonen, tofu, tempeh, noten, zaden (quinoa, lijnzaad, chiazaad). Maar ook (blad) groenten bevatten eiwitten.

5. Laat groenten de hoofdrol spelen

Laat niet vlees, maar groenten de hoofdrol spelen in de maaltijd. Bedenk vaker ‘wat voor groenten gaan we eten vanavond’? Vul de helft van je bord met groenten, een kwart met voedzame volkoren granen en een kwart met plantaardige eiwitten.

6. Kies voor vleesvervangers

Misschien was het assortiment vroeger een beetje droevig en zag die vega burger er niet echt aantrekkelijker uit, daar is nu verandering in gekomen! Wanneer je nu de supermarkt in loopt, is het assortiment aan vleesvervangers bijna net zo groot als die van vlees en kip. Maar niet alleen de hoeveelheid is veranderd, ze zijn ook nog eens veel lekkerder geworden! Dus heb je zin in gehakt, balletjes, een burger of kip? Probeer de ‘nep variant’ eens. Deze bevatten vaak ook nog eens veel eiwitten.

7. Plantaardig broodbeleg

Denk niet alleen aan plantaardig eten tijdens het avondeten. Ook het beleg op je boterham kun je ‘veganizen’. De winkel ligt vol met heerlijke spreads zoals hummus, baba ganoush, avocado spread of maak thuis heel eenvoudig zelfs spreads.

8. Verander je eetpatroon stap voor stap

Heel goed als je van de een op de andere dag besluit om vegetariër te worden of om plantaardig te eten, maar doe het stap voor stap. Vervang bijvoorbeeld eerst eens wat zuivelproducten, rooster vegetarische dagen in en begin een dag in de week met helemaal plantaardig. Zo hou je het veel langer vol, tot het op een gegeven moment een gewoonte is!

Door langzaam aan steeds meer plantaardig te eten, word je ook meer bewust van deze keuze en de impact die deze keuze heeft op jezelf, de dieren en het milieu.

9. Vitamine B12

Je kunt alles uit plantaardige voeding halen, maar helaas is B12 alleen te vinden in dierlijke producten. Vitamine B (vooral B12) zorgt voor de omzetting van koolhydraten naar energie in je lichaam. Ga je (vaak) plantaardig eten? Dan is het raadzaam om vitamine B12 bij te slikken.

10. Heel veel plantaardige recepten op Feelgoodbyfood

Vind je het nog lastig om je plantaardige maaltijden zo samen te stellen dat ze alle voedingstoffen bevatten en ook nog eens lekker zijn? Op Feelgoodbyfood zijn alle recepten vegetarisch en een groot deel helemaal plantaardig. Je hebt geen lange lijst aan onbekende ingrediënten nodig en de recepten zijn ook nog eens makkelijk en snel gemaakt.

Wat houdt jou nu nog tegen om (meer) plantaardig te gaan eten?!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Subway en de Nationale Week Zonder Vlees.

Niks missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang een verzameling van alle nieuwe recepten en artikelen in je mail.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.