9x gezonde borrelhapjes

Hoe kun je het jaar beter afsluiten dan met een gezellige borrel met vrienden en familie. We sluiten hier niet alleen mee af, ook het nieuwe jaar begint vaak meteen met een paar nieuwjaarsborrels. Misschien geef je er zelf wel een? Daarnaast zijn de eerste maanden van het nieuwe jaar sowieso heerlijk om lekker te borrelen. Het is koud, er gebeurt niet veel en de zomer lijkt nog zo ver weg…

Heerlijke wijnen, biertjes en een plank vol met borrelhapjes. Allemaal heel gezellig, maar al die borrels zijn vaak niet zo gezond. Wil je wel gezellig borrelen met heerlijke hapjes, maar het wel een béétje gezond houden? Stel dan een gezonde borrelplank samen met onderstaande hapjes.

9x gezonde borrelhapjes

Deze hapjes zijn heel makkelijk om te maken. Voor sommige hoef je zelfs niets te doen en andere kun je al van te voren klaarmaken. Heerlijk met een glas rode wijn erbij 😉

En o ja, omdat de hapjes gezond zijn en je alles lekker zelf maakt, kun je er best een paar nemen!

1. Noten

Noten zijn heerlijk bij de borrel. Kies wel voor ongezouten en ongebrande noten. En ze vullen nog goed ook!

2. Aubergine en/of courgette rolletjes

Maak gegrilde rolletjes van aubergine en/of courgette met geitenkaas (of witte kaas) en walnoten. Dit is echt een heerlijke combinatie, het ziet er leuk uit en deze kun je van te voren al maken.

img_4868-e1450648658195

3. Caprese stokjes – tomaat-mozarella-basilicum

Heel eenvoudig, maar het blijft een heerlijke klassieker: caprese stokjes van tomaat, mozzarella en verse basilicum.

4. Brood/groenten met homemade dips

Zet Libanees platbrood en bakjes met rauwe groenten op tafel zoals wortel, komkommer, tomaatjes en paprika en serveer hier zelfgemaakte dips bij als tomatentapenade baba ganoush of een paprika-yoghurt dipje.

tomatentapenade

5. Olijven

Verse olijven zijn altijd heerlijk bij de borrel, vooral bij rode wijn. En je hoeft ze alleen maar op tafel te zetten in een mooi bakje!

6. Bruschetta’s met zelfgemaakte spreads

Bruschetta’s zijn lekker als voorgerechtje, bij de soep, maar ook perfect voor bij de borrel. Maak bijvoorbeeld bruschetta’s met een avocado-doperwten dip of een rauwe tomaat-basilicum.

Doperwten-avocado dip

7. Zoete aardappelchips of groentechips

Iets knapperigs bij de borrel? Maak dan eens chipjes van zoete aardappel. Hoe? Schaaf dunne plakjes met een dunschiller, doe deze in een kom en besprenkel met wat olijfolie en paprikapoeder.

Verdeel de schijfjes over een bakplaat en bak de chips ongeveer 12 tot 15 minuten in de oven op 170 graden. Keer de chips na 10 minuten om, zodat beiden kanten goed bakken. Laat goed afkoelen, hierdoor wordt de chips lekker knapperig.

8. Rode druiven

Makkelijk en gezond: rode druifjes. Net als olijven, combineren druiven heerlijk bij wijn en zijn ze lekker verfrissend.

9. Borrelnootjes van kikkererwten

Wil je borrelnootjes bij de borrel? Probeer dan eens deze gezonde variant van gekruide kikkererwten uit de oven. Verrassend lekker!

En nu lekker borrelen maar!

img_0407-e1442339929861

Ga jij een van deze hapjes van Feelgoodbyfood maken? Leuk! Laat je mij weten hoe het is geworden? Dit kan via Facebook, of tag @feelgoodbyfood op Instagram en Twitter.

Niks missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang een verzameling van alle nieuwe recepten en artikelen in je mail.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.