10x gezonde tussendoortjes

De vakantie is voorbij. De scholen en banen zijn weer begonnen. Tijd om er weer lekker tegenaan te gaan! Ook komen de koudere en natte maanden er weer aan. Deze drukke volle school/werkdagen, het weer dat kouder wordt en dagen die korter en donkerder worden, vragen om lekkere tussendoortjes en snacks.

Tussendoortjes zijn altijd lekker, maar deze tijd van het jaar hebben we er vaak meer zin in. Vooral af en toe lekker aan toegeven, maar kies dan wel voor natuurlijke, gezonde snacks. Deze zorgen dat je langdurig energie krijgt (en die energie kunnen we heel goed gebruiken goed in de koude, donkere maanden).

Vermijd snacks met (veel) suiker. Deze zorgen voor een korte piek in je bloedsuikerspiegel. Zodra deze piek is uitgewerkt, ben je weer moe en heb je nog meer zin om te snacken.

Laat de chips, koekjes en liga’s dus liggen en verruil ze in voor deze 10 heerlijke gezonde tussendoortjes.

10x gezonde tussendoortjes

1. Groenten dippen in hummus

Zorg dat je altijd een bakje hummus in de koelkast hebt staan. Lekker om rauwe groente in te dippen. Saai? Neem dan hummus met een smaakje, zoals pikante humus, paprikahumus of pompoenhumus.

hummus variatie

2. Een vers stuk fruit

Fruit en groenten kunnen altijd! Neem tussendoor een stuk fruit zoals een appel, mandarijn, peer of stukjes mango. Een zoet en gezond tussendoortje.

3. Een handje gezonde noten

Een handje noten per dag is gezond. Noten zitten vol met vitamine, goede vetten (omega-3 en omega-6) en eiwitten. Dit maakt noten de perfecte snack. Houd het wel bij een handje, want hoe gezond noten ook zijn, ze bevatten wel aardig wat calorieën.

4. Een bakje (plantaardige) yoghurt met fruit/noten

Veel trek? Neem dan een bakje (plantaardige) yoghurt met wat fruit en/of noten en zaden. Vooral een goede snack na het sporten. De hoeveelheid eiwitten in de yoghurt en noten zorgen voor spierherstel en de natuurlijke koolhydraten uit fruit geven je weer wat energie na inspanning.

yoghurt vijgen walnoten

5. Een stukje pure chocolade

Ik ben echt gek op chocolade. Vooral bij de koffie/thee of na de maaltijd. Wanneer je kiest voor chocolade, ga dan voor een zo gezond mogelijk variant en kies een pure chocolade met minstens 76% cacao. Je zult merken dat je dan na een klein stukje echt wel genoeg hebt.

6. Een groene smoothie of slowjuice sapje

Een smoothie of sapje zorgt voor energie én een extra portie groenten vol vezels. Een ideaal tussendoortje vol met vitamines en mineralen.

romige groene smoothie

7. Dadels

Houd je van dadels? Neem ze als snack! Voor van die grote zachte dadels zijn zo lekker en zoet. En ze vullen behoorlijk. Of maak dadelballetjes.

dadel-choco balletjes

8. Edamame

Edamame boontjes zijn heerlijk door een salade, maar ook als snack. Tip: dip ze ‘s avonds in een soja-gember-sesam sausje.

9. Crackers (zelfgemaakte lijnzaadcracker) met groentespread

Neem als tussendoortje een cracker met gezond beleg, zoals humus of een andere plantaardige spread. Nog gezonder is om zelf crackers te maken, maar haal anders volkoren- of speltcrackers in huis.

10. Bak je eigen gezondere tussendoortjes

Heel lekker al die gezonde tussendoortjes, maar soms heb je gewoon zin in een lekkere plak cake of brownie. Zelf bak ik bijna elke week wel een cake, taartje, brownies of muffins, maar dan wel een gezonde variant. Heerlijk bij de koffie of thee.

kwarkcake met blauwe bessen

Ga jij dit recept van Feelgoodbyfood maken? Leuk! Laat je mij weten hoe het is geworden? Dit kan via Facebook, of tag @feelgoodbyfood op Instagram en Twitter.

Niks missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang een verzameling van alle nieuwe recepten en artikelen in je mail!

Gerelateerde berichten

één antwoord

  1. Sanne

    Wat een leuk bericht! Ik wist helemaal niet dat het logisch is dat je meer trek hebt in de koudere maanden. Ik voel me wel altijd een beetje minder stabiel (schoolstress, te weinig slaap en ik denk dat de donkerte en kou ook niet per se veel goeds voor me betekenen, haha) en ik dacht altijd dat ik daardoor meer trek had. Als ik wat stabieler ben, eet ik ook beter en dat is misschien ook logisch. Goed slapen ís ook gewoon ontzettend belangrijk.
    Maar het kan dus óók komen door de winter!
    Echt leuke snacks heb je op een rijtje gezet. Inderdaad, van die dadelnoten balletjes of repen, heerlijk! Ik eet graag Primal Pantry repen of Nakd Bars, maar ook heel graag stuks fruit als tussendoortje. Lekker simpel, ook in ingrediënten :).
    Liefs

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.