Verschillende meelsoorten op een rij

Elke week bak ik wel een gezonde cake of maak ik pannenkoekjes/wafels voor het ontbijt. In mijn keuken vind je een rij weckpotten met allerlei meelsoorten. Maar welke meelsoorten bestaan er allemaal, waarom zijn ze gezond, waar zijn ze geschikt voor en wat is het verschil tussen al deze soorten? Hieronder behandel ik de bekendste (gezonde) meelsoorten die bij mij thuis in de keuken te vinden zijn en waar ik regelmatig een ontbijt, brood of cake mee bak.

Speltmeel

Spelt wordt snel in water opgenomen waardoor het ook snel in het lichaam wordt opgenomen. Tijdens het maalproces van spelt blijven de voedingsstoffen behouden. Vaak wordt er voor speltmeel gekozen, omdat deze makkelijk verteerbaar is. Hierdoor komen voedingsstoffen snel in het bloed terecht. Speltmeel bevat gluten.

Speltmeel bevat een hoog gehalte aan eiwitten en hoogwaardige onverzadigde vetzuren, voor het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte. Speltmeel zit boordevol aminozuren en bevat veel meer vitamine B dan tarwemeel.

Speltmeel is heerlijk om broodjes, cake of pannenkoekjes mee te maken.

IMG_2958

Boekweitmeel

Boekweit is geen graansoort, maar is officieel een pseudograan afkomstig van de boekweitplant. Boekweitmeel is makkelijk verteerbaar, glutenvrij en heeft een laag glycemische index. Boekweitmeel heeft een krachtige smaak, die niet bij iedereen in de smaak valt. Ik vind boekweitmeel heerlijk om pannenkoekjes, broodjes of wafels mee te maken.

Boekweitmeel bevat veel eiwitten voor een plantaardig product en bevat veel magnesium, kalium en fosfor.

IMG_1736

Havermeel

Havermeel is eigenlijk hetzelfde als havermout, maar dan vermalen tot meel. Dit is ook precies de manier hoe je thuis makkelijk havermeel kunt maken. Havermout bevat oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen.

Havermout bevat een lage glycemische index en is van nature glutenvrij. Havermout wordt afgeraden voor mensen met coeliakie, omdat haver vrijwel altijd wordt verwerkt in molens en fabrieken waar ook andere gluten bevattende granen worden verwerkt of opgeslagen.

Havermeel is ideaal voor ontbijtrecepten, zoals brood, cakepannenkoekjesontbijtmuffins of wafels.

Naamloos

Amandelmeel

Amandelmeel is gemaakt van gemalen blanke amandelen. Amandelmeel heeft een beetje een zoete smaak en een korrelige structuur. Om deze redenen gebruik ik amandelmeel vaak in combinatie met een ander soort meel. Amandelmeel is licht verteerbaar en glutenvrij. Maar let op: Amandelmeel bevat in vergelijking met andere meelsoorten veel calorieën, dus eet vooral niet elke dag amandelmeel met de gedachten dat deze meelsoort heel gezond is, omdat deze glutenvrij is.

Amandelmeel bevat gezonde vetten en veel mineralen: calcium, ijzer, fosfor, kalium, magnesium, zink, koper, mangaan, selenium & chroom.

Amandelmeel is heerlijk in cake of wafels.

unnamed (2)

Hazelnootmeel

Hazelnootmeel is gemaakt van hazelnoten en is van nature glutenvrij. Hazelnootmeel is rijk aan fosfor, calcium, magnesium en vitamine B11. Hazelnoot is heerlijk om cake mee te bakken.

Kokosmeel

Kokosmeel is gemaakt van gedroogd, gemalen vlees van de kokosnoot dat eigenlijk een bijproduct is van kokosmelk. Kokosmeel heeft net als amandelmeel een korrelige structuur, is erg droog en klontert snel. Om deze redenen combineer ik kokosmeel altijd met een ander meelsoort, zoals speltmeel. Kokosmeel is best machtig en vult snel, maar bevat de helft minder calorieën dan amandelmeel.

Kokosmeel is glutenvrij en koolhydraatarm. Kokosmeel is een bron van vezels en eiwitten. Kokosmeel bevat laurinezuur, welke goed is voor het immuunsysteem, de schildklier en zorgt voor een stralende huid.

Kokosmeel kan op dezelfde manier als amandelmeel gebruikt worden en heerlijk om cake mee te maken.

Kikkererwtenmeel

Kikkererwtenmeel is zoals de naam al zegt gemaakt van gedroogde kikkererwten. Kikkererwtenmeel heeft een beetje een nootachtige smaak en is glutenvrij.

Kikkererwtenmeel zit vol met koolhydraten en vezels en bevatten veel eiwitten, ijzer en B-vitamines. Heerlijk om (plat)brood mee te maken, maar wordt ook veel gebruikt als bindmiddel.

Meel bewaren

Bewaar meel in de verpakking of in een voorraad pot op een koele, droge plaats.

unnamed

Gerelateerde berichten

één antwoord

  1. Inostrate

    Hallo Chantal, er is glutenvrije havermout en ook havermeel te koop voor mensen met coeliakie, bijvoorbeeld van Provena. Niet in de supermarkt maar wel via webwinkels. Op alle meelsoorten voor coeliakiepatiënten moet een logo (met een doorgestreepte aar) staan of de aanduiding glutenvrij, dan zit men safe tegen besmetting met gluten.
    Voor recepten voor glutenvrij gebak en brood ben je welkom op mijn bakblog http://www.dasanderekoek.wordpress.com
    Groet van medeblogster Inostrate

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.