5x | Lunchen zonder brood

Grijp jij elke lunch weer naar een boterham, omdat dat ‘lekker makkelijk’ is of omdat je misschien gewoon geen inspiratie hebt voor de lunch? Probeer te variëren met je lunchgerechten. Niet alleen om de lunch wat spannender te maken dan een broodje kaas, maar vooral om je lunch voedzamer te maken.

Je lunch moet er namelijk voor zorgen dat jij nieuwe energie krijgt om de rest van de middag door te kunnen. Kies daarom voor een voedzame lunch en voeg daar zoveel mogelijk groenten aan toe. Variatie is daarin belangrijk.

Natuurlijk kun je af en toe lunchen met een boterham met gezond beleg, maar wissel dit af met bijvoorbeeld onderstaande lunch opties.

1. Salades!

Ik lunch bijna altijd met een salade. Vaak bestaat deze salade uit restjes die ik in de koelkast vind. Bijvoorbeeld groenten, peulvruchten, pitten, zaden, noten en avocado. Een grote lepel humus erbij en klaar. Favoriet is de spelt couscous salade met kikkererwten , broccolisalade en quinoa-spinazie salade, quinoasalade met geroosterde biet en quinoa-zoete aardappel salade

couscous salade

2. Soep

Een heerlijke zelfgemaakte pan soep heb je zo gemaakt. Je kunt van elke groentesoort wel een soepje maken. Mijn favoriete zijn op dit moment deze paprika-maissoep, pikante paprikasoep, tomaten-linzensoep en courgettesoep.

paprika-maissoep

3. Wraps

Wist je dat het heel makkelijk is om zelf een gezondere variant van de verpakte wraps uit de winkel te maken? Maak op een zondagmiddag een stapel wraps van boekweit of wraps van kikkererwtenmeel en bewaar deze in de vriezer. Vul de wrap met jouw favoriete groente en humus en je hebt een heerlijke voedzame lunch.

IMG_3099

boekweitwraps

4. Slawraps

Behoefte aan een lichte lunch of een frisse lunch op een warme dag? Ga dan voor slawraps. Een groot blad sla die je vult met jouw favoriete ingrediënten.

slawraps
slawraps

5. Groenten omelet

Juist toe aan een stevige lunch? Bak dan een omelet met veel groenten. Makkelijk en zo klaar.

IMG_7788

 

En natuurlijk kun je ook gewoon af en toe lunchen met brood. Kies dan wel voor goed brood van bijvoorbeeld 100% spelt of zuurdesum en beleg deze met gezond beleg, zoals humus of avocado en wat rucola.

IMG_1293-e1425930425711

Gerelateerde berichten

6 reacties

  1. Charelle

    Oh ik moet echt vaker wraps maken, zo’n goed idee maar ik vergeet dat gewoon altijd! Misschien vandaag maar eens mee beginnen. (:

    Beantwoorden
  2. Marieke Kazen

    Heel fijn artikel ! Vind het zelf ook zo moeilijk om eens te lunchen zonder brood vooral als ik onderweg ben. Maar hele lekkere tips ! Ga ze zeker eens een keertje uitproberen xxx

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.