5 tips voor de beginnende vegetarier

Je wilt minder vlees gaan eten of misschien zelfs wel helemaal vegetariër worden. Goed bezig! Dit is namelijk beter voor jezelf, de dieren en ons milieu. Maar waar begin je?! Zoals elke verandering kost ook dit tijd, energie en kun je vast wel wat tips gebruiken. Maar het is het meer dan waard. En de vegetarische keuken is zo ontzettend lekker!

De laatste weken heb ik veel mensen gesproken die mij vertelde dat ze bewust minder vlees wilde eten en dus vegetarisch willen gaan koken. Hier word ik als vegetariër natuurlijk heel blij van. Waar ze tegenaan lopen is: ik heb geen idee hoe ik lekker vegetarisch moet koken!? Hoe vervang ik dat stuk vlees? Of, hoe vervang ik die boterham met vlees in de middag? En ook de vraag: wat moet ik dan wel eten om toch mij eiwitten binnen te krijgen?

Lees ook: hoe krijg ik als vegetariër alle voedingstoffen binnen?

Voedingsstoffen vegetarier

5 tips voor de beginnende vegetariër

Een algemene tips: doe het beetje voor beetje. Van de een op andere dag van 7 dagen vlees naar vegetariër is best lastig. Al zou dat natuurlijk geweldig zijn. Bedenk goed voor jezelf waarom je (meer) vegetarische wilt gaan eten en doe deze verandering geleidelijk.

1. Kies voor peulvruchten

Peulvruchten zijn een must wanneer je vegetarisch wilt eten. Ze zijn naast de groenten het hoofd ingrediënten van de maaltijd. Ze bevatten veel eiwitten en vezels. Denk aan linzen, kikkererwten en bonen. Los zijn ze misschien niks aan, maar door maaltijden zijn ze heerlijk! Ook zorgen ze er voor dat de maaltijd goed vult.

Hoe je ze toepast in een vegetarische maaltijd? In pasta’s en lasagne kun je gehakt bijvoorbeeld vervangen voor linzen. In curry’s en soepen zijn kikkererwten heerlijk! En wat dacht je van bonen in de chili sin carne en wraps?

2. Kies voor eiwitten/vleesvervangers!

Eiwitten zijn erg belangrijk in een vegetarische maaltijd. Ik ben tegen het woord ‘vleesvervanger’, omdat ik vlees niet zie als een basisproduct. Maar ik snap dat jij dat stuk vlees wilt vervanger. Als je altijd een AVG’tje kookt, kun je natuurlijk het vlees vervanger voor een vleesvervanger. De winkels liggen er tegenwoordig gelukkig vol mee. Wel een een beetje saai, vooral voor elke dag.

Lees ook: 5x zelfs vleesvervangers maken

zoete aardappel-spinazie balletjes

Probeer eens te koken met producten als tofu, tempeh, halloumi of paneer (indiase kaas). Deze producten kun je heel lekker marineren, ze zijn makkelijk klaar te maken en je kunt er eindeloos mee variëren. Ze passen echt bijna in elk gerecht. Op de blog staan veel gerechten met deze ingrediënten. Zo kom je ook aan je nodige eiwitten.

Een andere lekkere tip om extra eiwitten aan je maaltijd toe te voegen zijn noten! Amandelen in de couscous of cashewnoten in curry’s, soepen of salades. Deze zorgen meteen voor een bite in je gerecht

Daarnaast zitten ook sojabonen, groene bladgroenten, broccoli en volkoren producten als bruine rijst vol met eiwitten.

3. Vega beleg op brood

Laat alle vleeswaren staan en beleg je boterham met bijvoorbeeld avocado, hummus of andere spreads. Smaakvol, gezond en vegetarisch! En je belegt je boterham net zo snel als met een plak kipfilet of salami. Dus tijd is geen excuses;)

Of maak voor de lunch een lekkere wrap met hummus en kikkererwten.  Naast dat je vegetarisch eet, krijg je vaak nog een een extra portie groenten binnen ook.

5x avocado spreads

4. Mindset

Naast praktische tips, is het vooral belangrijk om bij elke maaltijd te bedenken waarom je vegetarisch wilt eten. Dit maakt je keuzes een stuk makkelijker. Voor mij zitten er alleen maar negatieve kanten aan het eten van vlees. Ik vind vlees niet lekker, het is geen toevoeging voor mijn gezondheid, ik wil absoluut geen dieren eten en het is slecht voor het milieu. Voor mij zou het daarom heel onnatuurlijk zijn om vlees te eten. En zoals ik zei: de vegetarische keuken is ontzettend lekker en smaakvol!

Lees ook: koken met kruiden

5. Inspiratie nodig?

Zoek je inspiratie voor recepten? Feelgoodbyfood staat er vol mee! Zowel voor het ontbijt, lunch, diner, tussendoortjes, spreads, dips etc.

Sta je al ingeschreven voor de nieuwsbrief? Je ontvangt dan ongeveer elke twee weken alle nieuwe vegetarische recepten, tips, weetje en hospots in je mailbox!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.